Більше 150 найменувань кондитерських виробів нині пропонує споживачам найстаріша в Україні кондитерська фабрика. Підприємство виробляє вафлі, пряники, печиво, зефір, мармелад, драже, цукерки та сушку. Неповторний смак цих виробів багато українців віком 40+ пам'ятають з дитинства, та й їхнім дітям та онукам тернопільські смаколики припали до душі.
Традиції високих стандартів дають фабриці конкурентні переваги. Хоча іноді перетворюються і на недолік. Про сильні та слабкі позиції харчового підприємства з 70-річною історією розповідає Олена Муха - маркетолог кондитерської фабрики ПрАТ ТерА.
- Ваше підприємство можна назвати кондитерським гігантом. Розкажіть історію його створення та розвитку. Були труднощі у роботі?
- До кондитерського гіганту, насправді, ще дуже далеко. Є ринок. Є в нас його частка. В національних межах вона майже й непомітна, і цей факт стимулює нас генерувати ідеї, впроваджувати нові тактики та стратегії. В межах регіону чи області, де сконцентровано основну нашу виробничу й торгівельну діяльність, споживачі нас добре знають і довіряють.
Підприємство пройшло понад 70-річний шлях розвитку. І за будь-якого історичного періоду були як позитивні моменти, так й певні труднощі. Зараз склалася така ситуація, до якої можна ставитися двояко: сприймати як перевагу, або як недолік. Рецептура наших виробів є традиційною, вона розроблялася ще за тих давніх часів, коли за некорисність сировини можна було попасти під розстріл. Відповідно, ми не використовуємо сучасні домішки, що продовжують життя солодощів на складах та на полицях магазинів. У продукції короткий термін придатності. Тож з одного боку - це зупиняє торговців закупляти вироби в більшій кількості, бо їх відповідно треба продати швидко, щоб «попасти в терміни придатності». А з другого боку, наш кінцевий споживач знає, що продукція, котру він смакує, є такою як колись, у його дитинстві чи молодості, тобто в старі часи, коли темп життя був значно повільніший. Приємно, що і сьогодні є любителі солодощів, котрі аж «трусяться» саме за нашою продукцією.
- 73 роки тому підприємство називалось Артіль «Харчокомбінат». Через 50 років назву кондитерської фабрики змінили на “ТерА”. Що вона означає?
- Фабрика розміщена в тому самому оспіваному в піснях файному місті Тернополі. Ось вже і є розшифровка перших трьох букв. Остання «А» як буква алфавіту символізує першість. Так і вийшла в нас ТерА – «Тернопільська перша».
- Розкажіть про потужності підприємства. Які технології застосовуєте для виготовлення кондитерських виробів, скільки людей зараз задіяні на виробництві?
Читай также: Як столяру вдалося поєднати красу дерев'яної дошки, практичність та комерційну складову
- На підприємстві функціонує зефірний, вафельний, пряничний цехи й цех з виготовлення сушки (маленькі сухі бублики). До речі, наша сушка «Подільська» є унікальною на ринку. І вже навіть інші виробники намагаються «відтворити невідтворюване».
У цілому у штаті близько 200 осіб, більшість з них, звісно, робітники цехів. Всі володіють потрібним рівнем кваліфікації. До речі, недавно також навчалися й можемо пишатись, бо отримали Сертифікат на систему управління безпечністю харчових продуктів.
- Попит на кондитерку стабільний?
- Кондитерські вироби є сезонним товаром. Дуже любимо осінь та зиму, бо тоді пересічні українці насолоджуються смаком солодощів за теплими кавою чи чаєм й попит, відповідно, збільшується. Завдяки широкому асортименту продукції, ми маємо змогу працювати з коливаннями в завантаженні потужностей впродовж року. Цукерки не дуже їдять влітку, а от сушка чи інша борошняна продукція, як не крути, користується попитом цілий рік.
- Де берете всі необхідні інгредієнти для українських смаколиків та як контролююте якість?
- Вся сировина, яка поступає до нас, проходить контроль за показниками безпеки. Якість контролюємо обов'язково на двох рівнях: сертифікати та стандарти перевіряють менеджери з постачання, власне сировину та продукт - відділ якості. Це зона нашої відповідальності перед споживачем. На підприємстві є управління безпечністю харчових продуктів, яке передбачає якісний контроль сировини.
- Можете похвалитися, що до складу кондитерських виробів входять тільки натуральні продукти?
- Так, ми й справді виглядаємо на ринку трохи архаїчно, немов динозаври. Але дотримуємось й далі концепції традиційно-класичних рецептур та виготовлення виробів без консервантів та сировини, що містить ГМО. Хоч кінцеві споживачі чують подібні речі майже на кожному кроці в промоційних заходах будь-якого сегменту ринку харчових продуктів.
Читай также: Как однажды журналистка сменила блокнот на кондитерский венчик и что из этого вышло
Але, насправді, часто це тільки елемент промо. Посміхаємось, до речі, коли телефонують до нас представники постачальницького сектору, пропонують якийсь інгредієнт, використання котрого значно здешевлює продукцію та продовжує терміни придатності, а ми кажемо, що та «чарівність» не використовується при виробництві. Подив постачальників чути навіть телефоном. Багато хто й справді вже не турбується про те, що ж буде з клієнтом далі. Ми хочемо, щоб людям було солодко та максимально безпечно.
- У чому особливість продукції КФ “ТерА”? Є ексклюзивні продукти, які в Україні виробляєте тільки ви?
- О-О-О-О! Є що розповісти! Вся продукція виготовляється згідно ДСТУ, натуральність та безпечність сировини та чудовий смак – наші візитівки. От, до прикладу, зефір виготовляється на пектині та яблучному пюре, мармелад на агар-агарі. В нас є пряник «Смак з Тернополя» продовгастої форми, він зі спеціями – духмяний перець, мускатний горіх, кориця, гвоздика, кардамон. Словом, ням-ням. Зефір «ТерА» в старі-престарі часи вважався елітним-преелітним продуктом, і його возили вагонами по всій території радянської епохи.
Цукерки «Чорнослив в шоколаді» та «Абрикос в шоколаді» містять всередині мигдальний горіх, а не конкурентний волоський. А наші зефірні грибочки «Лісовичок» діти їли б та їли (до речі, особисто мої знайомі, котрі родом з Тернопільщини й зараз перебувають в столиці, «Лісовичок» пачками закупляють, щоб там, на відстані від дому смакувати).
Сушка Подільська в асортименті проста до неймовірності та водночас неповторна. Ми по ній ще файно проводимо аналіз портрету споживачів – наприклад, Сушка Подільська з маком в величезних кількостях до вподоби західним українцям, мешканці центральних та південних регіонів більше споживають Сушки Подільської з кунжутом (дивина та й годі).
- Як з'являються нові позиції в вашому асортименті? Чи можливо передбачити, що будуть купувати, а що не варто запускати у масове виробництво?
- Часто йдуть, так би мовити, суперечки в цьому напрямку. Дискутуємо, оцінюємо свої можливості й накладаємо їх на запит ринку. Дослідження проводимо. Апробацію нового виробу на ринку потрібно проводити. Сучасний споживач непередбачуваний, що б там не казали спеціалісти з маркетингу та нейролінгвістичного програмування.
- Найкраще пакування для випічки та цукерок — це…
- У нас це гофрокороба та картонні коробки. Так-так, знову трохи згадується той самий архаїчний стиль. Одначе, це безпечно.
- Зважаючи на багатолітню історію фабрики, цікаво було б на вашому досвіді подивитися як за десятиліття змінюються смаки споживачів. Які солодощі користувалися найбільшим попитом 20 років тому і яким кондитерським виробам українці надають перевагу зараз?
Читай также: Bro, це сидр: всі секрети виготовлення напою в Україні
- Зефір та вівсяне печиво певно будуть жити вічно в нашому виробничому портфелі. Як тоді, так і зараз споживання цих виробів високе. На цей час багато хто відмовляється від солодощів через присутність в рецептурі цукру. Й цей фактор вимагає швидкої реакції з нашого боку.
- Олено, на ваш погляд, є секретний рецепт смачного печива, зефіру чи мармеладу?
- Цих рецептів так багато. Кожна господиня все одно, як й борщ варить по-своєму, так й використовує свої, особистісні рецепти смаколиків.
- І наостанок побажання нашим читачам.
- Незважаючи на прихильність до будь-якого виробника, бренду, хай Вам завжди буде солодко. Хай мир, любов, турбота та теплота будуть у кожному домі. Хай дітки бігають навколо з радісним й гучним сміхом. Хай кожен день життя дарує щастя!